CSAJOK
Pontos, keserű és árnyalt mű ez, amely egyszerre mutatja meg a testi szépség erejét, a vágy animális éhségét és a sorssá váló nőiség kiszolgáltatottságát. Frenák most is a titkos mozdulatok valahonnan nagyon ismerős, mégis zavarba ejtően leleplező elemeit építi be a koreográfiába. Így születik meg a négy táncos dinamikus és sodró vallomása (ahogy az alcím is jelzi, Credo Hystericája), és válik szinte minden ízében és mozdulatában jelentéssel telített üzenetté.
A Csajok szerkezetében és motívumaiban is szépen kapcsolódik a Fiúkhoz, például a Fiúk utolsó jelenetében megjelenő parabolaantennaszerű „kád”, a Csajokban már meghatározó és visszatérő elemmé válik. A táncosok száma mindkét darabban 3+1, mintha három táncos fogalmazná meg ugyanannak valóságnak három arcát, míg a negyediket mind szerepe, mind viselete elválasztja a másik háromtól.
Frenák Pál ebben a darabjában is tudatosan és következetesen lemond mindenféle narrativitásról és lekerekítettségről. Amit a színpadon látunk, nem törekszik állásfoglalásra, még kevésbé ítéletre vagy ítélkezésre, a kifejezés pontosságáért vívott küzdelme és az őszinteség radikalitása – katartikus vallomás a nőről, az emberről.
Bemutató: 2004.05.20.
„A Credo Hystericában a kontrollálhatatlan test ezúttal női mivoltot ölt. A színpadon négy nő alakváltozásait láthatjuk a szexuális tárgy, a szülőgép, az esztétikai tárgy és az ártatlan test négyszögében. A Credo Hysterica Frenák Pál 2004 folyamán elkészülő koreográfia-triptichonjának második darabja. A trilógia – egyébként hasonlóan más Frenák-darabokhoz – a női és a férfiúi létezéshez tapadó, reflektálatlan képzeteinket próbálja elidegeníteni tőlünk. Ezen keresztül a nő és a férfi fogalmának felforgatására tör.”
Tábori Márton
Nők Lapja Café
„Minden együtt volt, ami az ünnepelt Frenák-produkciók sajátja: a kiváló, agyon trenírozott táncosok, a látványos, dinamikus kompozíciók, az érzéki testszobrok, az expresszív élőképek, az egyszerű, elegáns díszlet, a sokféle jelentést hordozó kellékek, a mindig új térsíkokat megnyitó, tónusgazdag világítás.”
Stark R. László
Magyar Hírlap
CREDITS
Előadók
Cécile Feza Bushidi, Lisa Kostur, Juhász Kata, Kolozsi Viktória
Zene
Fabrice Planquette, Gergely Attila
Fény
Marton János
Koreográfia és koncepció
Frenák Pál