top of page
BIRDIE_JOKUTI_REGUERA_01.jpg

BIRDIE

"...azt próbálom bemutatni, hogy minden individuum a végén eljuthat ebbe a különleges „madárállapotba", ami valamiféle korlátok nélküli, végtelen, légies állapotot jelenti, egyfajta gondolati szabadságot. A színpadi tér is ezt a szabadság-bezártság helyzetet idézi elő."

(Frenák Pál, koreográfus)

Bezártság és izoláció. Szabadság és végtelenség. Frenák Pál koreográfus új előadása a bennünk és körülöttünk emelt falakról és határokról és azok túllépéséről szól - legyenek ezek pszichológiai, történelmi, szociális vagy fizikai határok. Mi az, ami bezár és elválaszt minket? Mi az, ami megnyit és felszabadítja a korlátokat? Hogyan működik a fantázia, a képzelet - hogyan konstruálunk új, párhuzamos valóságokat azért, hogy élhetővé tegyük jelenünket vagy újrarajzoljuk a múltunkat? Repülés? Szárnyak? Kalitkák? Mi történik, ha a külvilág szembesít minket azzal, hogy a valóság, amiben élünk, mégsem a közösség által valóságosnak ítélt realitás?

 

Az új kreációban a Frenák Pált hosszú évek óta foglalkoztató repülés-motívumon túl, Alan Parker Birdy című filmdrámája, William Wharton amerikai író 1978-as, azonos című regénye, valamint Raymond Depardon's San Clemente című dokumentumfilmje szolgált inspirációul a koreográfus számára és ahogy az alkotótól megszokott, az új produkció is izgalmas és egyedi tér-élményt kínál. Frenák Pál ez alkalommal a Tervhivatal építészcsoport tervezőivel együttműködésben alkotta meg a táncelőadás különleges díszletét. A 3D-s grafikai tervezőprogramok világát idéző, közel 2,5 méter magas elemekből, szabadon átjárható fém-labirintus, lenyűgöző és grandiózus térrendszer épült, melyet Lakos Dániel építész formatervezési díjat nyert, innovatív térbeli kirakós játéka, a Logifaces ihletett.

A produkciót 2015 májusában a Tánc Fesztiválján, Veszprémben a legjobb előadás díjával jutalmazták és megkapta a közönségdíjat is.

idezo.jpg

Lelkiállapotok, érzelmi hullámzások, belső rezzenések kristályvázát kapjuk, egy mesterien kidolgozott koreográfiát lenyűgöző táncteljesítményekkel.

Szabó G. László

színház- és tánckritikus

Új Szó

idezo.jpg

Sokfélék Frenák Pál embermadarai, mert persze sokkal inkább emberek, mint madarak. Vergődő-gyötrődő, egymással és magukkal küzdő, az őrület és a normalitás átjárhatóságát próbálgató, szabadságra vágyó és a szabadságot vállalni nem merő, nevetséges és sajnálni való lények. Ahogy erre az előadás végén kihangosított szívdobogás (ismét egy visszatérő motívum) emlékeztet – élő- és érző lények. És ott kuporognak azon a hideg, kényelmetlen fémszerkezeten. De ez, a hűvös tökéletesség és az érzékeny sebezhetőség kettőssége nagyon is illik a Birdie-hez.

Turbuly Lilla

Tánckritika.hu

idezo.jpg

Frenák és táncosai szeretnek a teljesítőképességük végső határáig eljutni. Felejthetetlenül szép az atléta alkatú testeknek ez az erőfeszítése. Beleég a néző agyába a táncosok jellegzetes organikus mozgása. Ez maga a testet öltött költészet és filozófia. Őrülten komoly, ugyanakkor van benn valami morbid humor. A gyermekkor szellemisége a felnőttkor intelligenciájával megvilágítva. Sóvárgás és szenvedély!

Bartuc Gabriella

tiszatajonline.hu

!

KÖZREMŰKÖDŐK

Táncosok
Esterházy Fanni, Halász Gábor, Keresztes Patrik, Lőrincz Emma, Maurer Milán, Latasha Pugh, Várnagy Kristof, Vasas Erika

 

Cselló
Kertész Endre

 

Zene
Norman Levy

 

Díszlet
Lakos Dániel – Tervhivatal (Planbureau), Majoros Gyula

 

Fény
Vajda Máté

 

Hang
Horváth András

 

Koncepció & koreográfia
Frenák Pál

A Nemzeti Táncszínházzal és a Budapesti Tavaszi Fesztivállal közös produkció

Nemzeti Táncsínház

Scene Nationale d'Evreux-Louviers

Borítókép © Jókúti György

bottom of page