SEVEN
Frenák Pál ezen koreográfiáját ugyanazon emlékképei inspirálták, amelyek annak idején a Gördeszkák című korai munkáját is. Mintha az elmúlt évek témái – párkapcsolatok, szexualitás, nemi identitás - háttérbe húzódnának és inkább a magányos egyén és a csoport belső, pulzáló állapotai, a társas lét felbomlásának és újjáépülésének dinamikája foglalkoztatná. A Seven című koreográfiájában a posztkoloniális irodalomból jól ismert entre- deux élményt próbálja táncban megragadni. Ez a kétlakiság, az anyakultúrától való elszakadás, valamint az új közegbe való beilleszkedés érdekli. Az a köztes állapot, mely nem létezhet a gyökértelenség felszabadító, ám egyben nyomasztó és soha meg nem szűnő érzése nélkül.
Az átalakulás, az átmenet kerül a darab középpontjába, az a határvonal, amely a letisztult formák és kész identitások között húzódik. A kételyekkel terhes, köztes állapot, amelyben csak pillanatokra mutatkozhat meg bármi is egyértelműen és vitathatatlanul. A színpadi tér és az elasztikus térformák – mint azt Frenáknál már megszokhattuk - ennek az állandó mozgásnak, a táncosok robbanékony jelenlétének adnak markáns, értelmezhető kontúrokat.
Bemutató: 2009.11.28.
„Frenák koreográfusi eszköztárában a térrel való tudatos bánás mindig is kiemelt fontosságú volt, ezúttal a tér két irányának, a vertikálisnak és a horizontálisnak a szembenállása a gyermek- és felnőttkor ellentétpárjait jelentik. A koreográfusnak ebben a komor (vagy csak az emberi lét lehetőségeivel reálisan szembenéző?) olvasatában a horizontalitásban vergődő felnőttkor vigasztalan gyötrelmei mellett a színes, habos-babos, infantilis gyermekkor, az enyhet adó függőleges lét csak illúzió csupán.”
Zsolt Legáth
prae.hu
„A Seven esetében a mozgásanyag egységesnek és kimunkáltnak tűnik, hiszen Frenák szcenikai és koreográfiai ötlete - a hatalmas felfújt gumikarikák ruganyosságának és a padló rugalmatlanságának kettőssége - fantasztikus variációk sorát eredményezte a stabilitás hiányának megfogalmazására.”
Lívia Fuchs
Élet és Irodalom
CREDITS
Előadók
Fekete Zoltán, Holoda Péter, Jantner Emese, Kolozsi Viktória, Major
László, Nelson Reguera, Várnagy Kristóf
Zene
Gilles Gauvin
Alpintechnika
Ferenci Miklós
Hang
Hajas Attila
Fény
Marton János
Koreográfia és koncepció
Frenák Pál
Támogatók: Nemzeti Táncszínház, NKA, Flórián Műhely – Mozgó Ház Alapítvány, Alternatív és Független Színházak Szövetsége, Picardie, Espace des Arts, La Rose des Vents, Centre National de la Danse a Pantin, Ministére de Culture et Communication, Région Nord-Pas de Calais