UN
„Minden állatnak van saját világa. Ez azért érdekes vagy furcsa, mert az emberek között rengetegen vannak, akiknek nincs világuk, és akik olyan életet élnek, mint bárki más!”
(Gilles Deleuze, francia filozófus)
Hogyan lehet valakinek világa? Mitől válik az életünk tényleg a saját életünkké? Deleuze szerint a felfokozott, rendkívüli érzékenység és az azonnali aktivitás és cselekvés a kulcs - ez pedig az igazán kivételes táncosoknak is sajátja, Az UN címében egyszerre merít a faun szóból, ám még inkább az Deleuze-i értelemben vett világ, azaz univerzum kifejezésből és a francia un, azaz egy szóból, amely azt jelöli, hogy egy, egyetlen karakter áll a koreográfia fókuszában.
Frenák Pál koreográfus ez alkalommal is egy különleges függesztési rendszerben mozgatja táncosát, a húszas éveiben járó tehetséget, Maurer Milánt, miközben kortárs elektronikus zene dübörög a monokróm színekben fürdő színpadon. A 60 éves koreográfus saját maga is színpadra lép, táncos és koreográfus között pedig kialakul egy új egyensúly, egy kortalan fúzió, mely utal a címre: a férfiasság és a nőiesség, az idős és a fiatal, az állati és az emberi egysége.
Frenák Pálon nem érződik elbizonytalanodás, alkotóként és előadóként is folyamatosan biztos pont a hazai és nemzetközi tánc-, kortárstánc- és színházi-művészeti életben. Az „un” franciául azt jelenti: egy. Frenák két ember egységéről, múlt és jelen egységéről, a különböző régiók és kultúrák egységéről, a művészetek egységéről beszél – közvetetten. Komplex színházi nyelvének meghatározó dialektusa az évek során kikristályosodott egyéni, magas szintű technikai felkészültséget is követelő mozgásnyelve. Frenák kitartóan bízik a táncban, bízik a mozdulatban.
Kutszegi Csaba
Frenák nem ad kidolgozott válaszokat, de jól irányzott pozíciókat mutat fel. Kevés eszközzel játszik, a színpad szinte üres, egyedül a kötélháló van ott állandó díszletként, ebben a minimalizmusban azonban tág értelmezési tartomány tárul fel.
Kintli Borbála
Kortárs tánc. A leggyönyörűbb, legbrutálisabb, leglenyűgözőbb fajtából. Frenák Pál világa ez. És a MU Színházban végre közel lehet lenni. Egészen közel. Közel Maurer Milán, fiatal táncos elképesztő energiáihoz, erejéhez, lendületéhez. Szinte minket sodor el, ott az első sorban, szinte mellőlünk rugaszkodik el, és repül a háló felé. És persze közel lehet lenni a mesterhez, Frenák Pálhoz, az ő fehérre festett kortalan arcához, rebbenő butoh tánc mozdulataihoz, jó értelemben hátborzongató jelenlétéhez…
KÖZREMŰKÖDŐK
Táncosok
Frenák Pál, Maurer Milán
Zene
Gryllus Ábris, Farkas Miklós
Alpintechnika
Zoltai György
Hang
Marton János
Koreográfiai & koncepció
Frenák Pál