Kutszegi Csaba
TĂĄnckritika @ 2022
FRENĂK TĂRSULAT: SECRET OFF_MAN / MĂPA
⊠nyelvezete mintha nem avulna el, legalåbbis jó harminc éve frissnek hat.
A FrenĂĄk-jelensĂ©g beĂ©pĂŒlt a vizuĂĄlis kultĂșrĂĄnkba. JĂł, hogy ez megtörtĂ©nt. Nem Ă©rzem tĂșlzĂĄsnak, hogy FrenĂĄkot tanĂtani kellene a közĂ©piskolĂĄktĂłl kezdĆdĆen a mƱvĂ©szettörtĂ©neti Ă©s/vagy vizuĂĄlis kultĂșrĂĄval foglalkozĂł tantĂĄrgyak keretĂ©ben. Ugyanis az Ășjabb Ă©s Ășjabb generĂĄciĂłk a FrenĂĄk-opusok pĂ©ldĂĄjĂĄn Ă©rthetik meg a leginkĂĄbb szemlĂ©letes Ă©s Ă©lvezetes tĂĄlalĂĄsban azt a jĂł mĂĄsfĂ©l szĂĄz Ă©ves folyamatot, amelyben a (mƱvĂ©szeti) vizuĂĄlis lĂĄtĂĄsmĂłdunk gyökeresen megvĂĄltozott.
A FrenĂĄk-jelensĂ©g ennek a folyamatnak a vĂ©gĂ©n talĂĄlhatĂł. NehĂ©z azt gondolni, hogy ott is marad, merthogy a vizuĂĄlis lĂĄtĂĄsmĂłdunk Ă©rdemben mĂĄr nem fog vĂĄltozni többet, mĂ©gis bizonyos tĂ©nyezĆk Ă©s jegyek erre utalnak. PĂ©ldĂĄul kĂ©rdĂ©ses, hogy a tempĂł (Ășgy ĂĄltalĂĄban) Ă©s a (mozgĂł) kĂ©pek hatĂĄsĂĄnak intenzitĂĄsa mennyire fokozhatĂł mĂ©g. Milyen tempĂł- Ă©s intenzitĂĄsfokozĂĄst visel el mĂ©g kĂĄrosodĂĄs nĂ©lkĂŒl a mƱvĂ©szi hatĂĄs vagy, ahogy maga FrenĂĄk fogalmaz, âaz a mĂ©ly kapcsolat a lĂĄtottakkal, ami ĂĄltalĂĄban kialakul, ha a darabjaimat nĂ©zikâ, hol van az a pont, ahol â pestiesen szĂłlva â a fagyi mĂĄr visszanyal.
Anibal dos Santos - © Bobål Katalin
A törekvĂ©s az intenzitĂĄs ĂĄllandĂł fokozĂĄsĂĄra ugyanis a kortĂĄrstĂĄnc mƱfajĂĄnak egyik tipikus jellemzĆje, a legtöbb koreogrĂĄfus hosszabb-rövidebb ideig elindul ebbe az irĂĄnyba, de szerintem ez majdâ mindegyik esetben zsĂĄkutcĂĄnak bizonyul. Mindez nem csak a vizualitĂĄsra igaz, a közelmĂșltban lĂĄthattunk (pontosabban: hallhattunk) olyan kĂsĂ©rleteket is, amelyek az emberi hallĂĄs ĂĄltal elviselhetĆ mĂ©rtĂ©kƱ (pĂ©ldĂĄul: basszus) hangzĂĄsok hatĂĄrait feszegettĂ©k. Ăm annak, amit az ember fizikailag el tud Ă©s akar viselni, a hatĂĄrai valahol megvannak, Ă©s azok ĂĄthĂĄghatatlanok, legalĂĄbbis azok ĂĄthĂĄgĂĄsa a mƱvĂ©szetek terĂŒletĂ©n minden bizonnyal Ă©rtelmetlen volna. UgyanĂșgy, ahogy a tĂĄncos fizikai kĂ©pessĂ©gei sem hatĂĄrtalanok, bĂĄrmennyire is mĂ©g mindig fejleszthetĆk a kĂŒlönbözĆ mozgĂĄs- Ă©s tĂĄnctechnikĂĄk. Ha valaki tehĂĄt az alkotĂĄsaiban szeretnĂ© lĂĄtvĂĄnyosan tĂșlszĂĄrnyalni az emberi teljesĂtĆkĂ©pessĂ©g hatĂĄrait, az jobban teszi, ha a szĂnpadi tĂĄnc helyett a filmipar szuper hĆseinek (trĂŒkkös) vilĂĄgĂĄban prĂłbĂĄlkozik.
Az elĆadĂĄs imĂĄzskĂ©pe
FrenĂĄk PĂĄl a koreogrĂĄfiĂĄiban nem akarja ĂĄtlĂ©pni az ĂĄtlĂ©phetetlent, viszont alkotĂĄsainak valamennyi szegmensĂ©ben totalitĂĄsra törekszik. A fent emlĂtett tĂ©nyezĆk mindegyikĂ©ben is, tehĂĄt a vizuĂĄlis Ă©s auditĂv szfĂ©rĂĄban egyarĂĄnt, a tĂĄnc- Ă©s mozgĂĄstechnikĂĄkban, valamint olyan bĂĄrmihez köthetĆ ĂĄltalĂĄnos jellemzĆkben, mint a sebessĂ©g (a ritmusok, az emberi mozgĂĄs Ă©s a kĂ©pek vĂĄltozĂĄsĂĄnak sebessĂ©ge), tovĂĄbbĂĄ az ĂĄltalĂĄnos Ă©s folytonos bizarrsĂĄgban, a hirtelen ellenpontozĂĄsokban, a lĂĄtvĂĄnyerotikĂĄban. Nem akarja ĂĄtlĂ©pni az ĂĄtlĂ©phetetlent, viszont ĂĄllandĂł beszĂ©dmĂłdja lett az totĂĄlis intenzivitĂĄs Ă©s extenzivitĂĄs.
JĂłmagam kb. negyedszĂĄzada követem FrenĂĄk Ă©letmƱvĂ©t, Ă©s szĂĄmos pĂ©lda (szinte valamennyi többszereplĆs FrenĂĄk-opus emlĂ©kkĂ©pei) bĂșjik elĆ az emlĂ©kezetembĆl, amelyekre igaz a totalitĂĄsra törekvĂ©s. Ez a darabokon belĂŒli, idĆnkĂ©nti tĂĄncdramaturgiai (hangulati) ellenkĂ©pek ellenĂ©re is alapvetĆen meghatĂĄrozza a koreogrĂĄfus fogalmazĂĄsmĂłdjĂĄt, egyedi szĂnpadi nyelvezetĂ©t. Ez az ĂĄltala alkalmazott koreogrĂĄfiai beszĂ©dmĂłd Ă©vtizedek Ăłta lĂ©nyegĂ©ben nem vĂĄltozik, Ă©s vĂĄltozatlansĂĄga idĆközönkĂ©nt felveti a kĂ©rdĂ©st, hogy szĂŒksĂ©ges-e egyĂĄltalĂĄn egy kortĂĄrstĂĄnc-koreogrĂĄfusnak az Ă©letmƱvĂ©n belĂŒl (akĂĄr többször is) nyelvet vĂĄltania. FrenĂĄk esetĂ©ben a kĂ©rdĂ©sre azĂ©rt nehĂ©z vĂĄlaszolni, mert az Ć nyelvezete mintha nem avulna el, legalĂĄbbis jĂł harminc Ă©ve frissnek hat. (EttĆl mĂ©g vannak jobb Ă©s kevĂ©sbĂ© jĂłl sikerĂŒlt alkotĂĄsai.) KönnyƱ hatĂĄrozottan nyelv- Ă©s stĂlusvĂĄltĂĄsĂ©rt kiĂĄltani olyan koreogrĂĄfusokkal kapcsolatban, akiknek többedik âmegĂșjulĂĄsukâ zenitjĂ©n is mĂĄr a feledhetĆ kategĂłriĂĄjĂĄba szĂŒrkĂŒl a mozgĂĄsnyelvĂŒk.
Mindezek ellenĂ©re azt gondolom, hogy korunkban igazĂĄn jelentĆs alkotĂłmƱvĂ©szi pĂĄlyĂĄkat nemigen lehet nĂ©hĂĄny hatĂĄrozott vĂĄltĂĄs nĂ©lkĂŒl vĂ©gigcsinĂĄlni. FrenĂĄk âvĂ©delmĂ©benâ is jĂłszerivel azt lehet felhozni (amellett, hogy mĂ©g mindig frissnek hat), hogy ha nem âismĂ©telnĂ© magĂĄtâ Ășjabb Ă©s Ășjabb alkotĂĄsok lĂ©trehozĂĄsĂĄval, generĂĄciĂłkat fosztana meg attĂłl, hogy â Ășj mƱvek rĂ©vĂ©n â megismerhessĂ©k a formanyelvĂ©t. MĂĄrpedig ez hiba volna⊠(Csak Ă©lĆ, aktĂv nyelveket lehet igazĂĄn megismerni, befogadni, korĂĄbbi alkotĂĄsok Ă©s aktuĂĄlisan nem hasznĂĄlatos holt nyelvek tanulmĂĄnyozĂĄsa rĂ©vĂ©n a jelen igĂ©nyeinek megfelelĆ mƱvĂ©szi kommunikĂĄciĂł nem lakul ki.) TehĂĄt igenis szĂŒksĂ©g van Ășjabb (hasonlĂł) FrenĂĄk-koreogrĂĄfiĂĄkra, de jĂł lenne (ha legalĂĄbb önmagukhoz kĂ©pest) annyit mindig vĂĄltoznĂĄnak, amennyit koronkĂ©nt vĂĄltozik egy-egy halhatatlan vers vagy szĂndarab interpretĂĄlĂĄsi mĂłdja.
Hogy konkrĂ©t pĂ©ldĂĄkkal is szolgĂĄljak, csak felsorolĂĄsszerƱen megemlĂtem azokat a FrenĂĄk-koreogrĂĄfiĂĄkat, amelyek meglĂĄtĂĄsom szerint nagyon hasonlĂł stĂlusban, lĂĄtvĂĄnyvilĂĄgban, mozgĂĄsnyelven, szerkesztĂ©sben, esztĂ©tikai kĂłd mentĂ©n kĂ©szĂŒltek.
GördeszkĂĄk (Les Palets) (1994), Tricks &Tracks (1999), Lakoma (2001), KĂĄOsz (2002), Blue Spring (2003), FIĂK (The Hidden Men) (2004), Csajok (Credo Hysterica) (2004), Trace I. (2005), Frisson (Apocalypse) (2005), Tra-ce II. (2007), Instinct (2007), InTimE (2008), Seven (2009), k.Rush (2010), Hymen (2012), X&Y â battement de coeur (2013), Tricks &Tracks 2. (2014), Birdie (2015), A fĂĄbĂłl faragott kirĂĄlyfi (2017), HIR-O (2017), To_R (2017), W_all (2018), Spid_er (2020), Fig_Ht (2021) Ă©s vĂ©gĂŒl Secret Off_Man (2022). Csak azt a nĂ©hĂĄny szĂłlisztikus koreogrĂĄfiĂĄt hagytam ki, amelyek â emlĂ©keim szerint â egy-egy lĂ©nyegesebb elemĂŒkben hatĂĄrozottabban kĂŒlönböznek az emlĂtettektĆl.
ImpozĂĄns a fenti lista. Mindegyik elĆadĂĄs sajĂĄtja a FrenĂĄktĂłl megszokott Ă©s elvĂĄrt izgalmas lĂĄtvĂĄnyvilĂĄg Ă©s a hozzĂĄ tĂĄrsulĂł magas mƱvĂ©szi szĂnvonal. Ezekkel a legĂșjabb opus, a Secret Off_Man sem marad adĂłs, amelynek kitƱnĆ elĆadĂłi között egyarĂĄnt fellelhetĆk mĂĄr rutinos, tapasztalt FrenĂĄk-tĂĄncosok Ă©s stafĂ©tĂĄt ĂĄtvevĆ fiatalabb mƱvĂ©szek is. Közösen hozzĂĄk lĂ©tre ĂĄllandĂłsĂĄg Ă©s frissessĂ©g kĂŒlönös elegyĂ©t.
FrenĂk TĂĄrsulat: Secret Off_Man
ElĆadjĂĄk: Anibal Dos Santos, EsterhĂĄzy Fanni, LĆrincz Emma, Vasas Erika, Eoin Mac Donncha, Maurer MilĂĄn, Keresztes Patrik.
Zene: HalĂĄsz GĂĄbor, Hunyadi MĂĄtĂ©. LĂĄtvĂĄny: Victoria FrenĂĄk. DĂszlet:
Kiss PĂ©ter, MolnĂĄr Szabolcs. Jelmez: Henez Mariann. Smink: Ipacs Szilvia.
FĂ©ny: Vajda MĂĄtĂ©. Hang: HorvĂĄth AndrĂĄs. KoncepciĂł: FrenĂk. KoreogrĂĄfia:
R_TĂĄrsulĂĄs.
MƱvĂ©szetek PalotĂĄja, FesztivĂĄl SzĂnhĂĄz, 2022. ĂĄprilis 8.
Bartók Tavasz Nemzetközi MƱvészeti Hetek 2022