top of page

KUTSZEGI CSABA: ÁLLANDÓSÁG ÉS FRISSESSÉG ELEGYE

Kutszegi Csaba

TĂĄnckritika @ 2022

FRENÁK TÁRSULAT: SECRET OFF_MAN / MÜPA


 nyelvezete mintha nem avulna el, legalĂĄbbis jĂł harminc Ă©ve frissnek hat.

A FrenĂĄk-jelensĂ©g beĂ©pĂŒlt a vizuĂĄlis kultĂșrĂĄnkba. JĂł, hogy ez megtörtĂ©nt. Nem Ă©rzem tĂșlzĂĄsnak, hogy FrenĂĄkot tanĂ­tani kellene a közĂ©piskolĂĄktĂłl kezdƑdƑen a mƱvĂ©szettörtĂ©neti Ă©s/vagy vizuĂĄlis kultĂșrĂĄval foglalkozĂł tantĂĄrgyak keretĂ©ben. Ugyanis az Ășjabb Ă©s Ășjabb generĂĄciĂłk a FrenĂĄk-opusok pĂ©ldĂĄjĂĄn Ă©rthetik meg a leginkĂĄbb szemlĂ©letes Ă©s Ă©lvezetes tĂĄlalĂĄsban azt a jĂł mĂĄsfĂ©l szĂĄz Ă©ves folyamatot, amelyben a (mƱvĂ©szeti) vizuĂĄlis lĂĄtĂĄsmĂłdunk gyökeresen megvĂĄltozott.


A FrenĂĄk-jelensĂ©g ennek a folyamatnak a vĂ©gĂ©n talĂĄlhatĂł. NehĂ©z azt gondolni, hogy ott is marad, merthogy a vizuĂĄlis lĂĄtĂĄsmĂłdunk Ă©rdemben mĂĄr nem fog vĂĄltozni többet, mĂ©gis bizonyos tĂ©nyezƑk Ă©s jegyek erre utalnak. PĂ©ldĂĄul kĂ©rdĂ©ses, hogy a tempĂł (Ășgy ĂĄltalĂĄban) Ă©s a (mozgĂł) kĂ©pek hatĂĄsĂĄnak intenzitĂĄsa mennyire fokozhatĂł mĂ©g. Milyen tempĂł- Ă©s intenzitĂĄsfokozĂĄst visel el mĂ©g kĂĄrosodĂĄs nĂ©lkĂŒl a mƱvĂ©szi hatĂĄs vagy, ahogy maga FrenĂĄk fogalmaz, „az a mĂ©ly kapcsolat a lĂĄtottakkal, ami ĂĄltalĂĄban kialakul, ha a darabjaimat nĂ©zik”, hol van az a pont, ahol – pestiesen szĂłlva – a fagyi mĂĄr visszanyal.


Anibal dos Santos - © Bobål Katalin


A törekvĂ©s az intenzitĂĄs ĂĄllandĂł fokozĂĄsĂĄra ugyanis a kortĂĄrstĂĄnc mƱfajĂĄnak egyik tipikus jellemzƑje, a legtöbb koreogrĂĄfus hosszabb-rövidebb ideig elindul ebbe az irĂĄnyba, de szerintem ez majd’ mindegyik esetben zsĂĄkutcĂĄnak bizonyul. Mindez nem csak a vizualitĂĄsra igaz, a közelmĂșltban lĂĄthattunk (pontosabban: hallhattunk) olyan kĂ­sĂ©rleteket is, amelyek az emberi hallĂĄs ĂĄltal elviselhetƑ mĂ©rtĂ©kƱ (pĂ©ldĂĄul: basszus) hangzĂĄsok hatĂĄrait feszegettĂ©k. Ám annak, amit az ember fizikailag el tud Ă©s akar viselni, a hatĂĄrai valahol megvannak, Ă©s azok ĂĄthĂĄghatatlanok, legalĂĄbbis azok ĂĄthĂĄgĂĄsa a mƱvĂ©szetek terĂŒletĂ©n minden bizonnyal Ă©rtelmetlen volna. UgyanĂșgy, ahogy a tĂĄncos fizikai kĂ©pessĂ©gei sem hatĂĄrtalanok, bĂĄrmennyire is mĂ©g mindig fejleszthetƑk a kĂŒlönbözƑ mozgĂĄs- Ă©s tĂĄnctechnikĂĄk. Ha valaki tehĂĄt az alkotĂĄsaiban szeretnĂ© lĂĄtvĂĄnyosan tĂșlszĂĄrnyalni az emberi teljesĂ­tƑkĂ©pessĂ©g hatĂĄrait, az jobban teszi, ha a szĂ­npadi tĂĄnc helyett a filmipar szuper hƑseinek (trĂŒkkös) vilĂĄgĂĄban prĂłbĂĄlkozik.

Az elƑadĂĄs imĂĄzskĂ©pe

FrenĂĄk PĂĄl a koreogrĂĄfiĂĄiban nem akarja ĂĄtlĂ©pni az ĂĄtlĂ©phetetlent, viszont alkotĂĄsainak valamennyi szegmensĂ©ben totalitĂĄsra törekszik. A fent emlĂ­tett tĂ©nyezƑk mindegyikĂ©ben is, tehĂĄt a vizuĂĄlis Ă©s auditĂ­v szfĂ©rĂĄban egyarĂĄnt, a tĂĄnc- Ă©s mozgĂĄstechnikĂĄkban, valamint olyan bĂĄrmihez köthetƑ ĂĄltalĂĄnos jellemzƑkben, mint a sebessĂ©g (a ritmusok, az emberi mozgĂĄs Ă©s a kĂ©pek vĂĄltozĂĄsĂĄnak sebessĂ©ge), tovĂĄbbĂĄ az ĂĄltalĂĄnos Ă©s folytonos bizarrsĂĄgban, a hirtelen ellenpontozĂĄsokban, a lĂĄtvĂĄnyerotikĂĄban. Nem akarja ĂĄtlĂ©pni az ĂĄtlĂ©phetetlent, viszont ĂĄllandĂł beszĂ©dmĂłdja lett az totĂĄlis intenzivitĂĄs Ă©s extenzivitĂĄs.


JĂłmagam kb. negyedszĂĄzada követem FrenĂĄk Ă©letmƱvĂ©t, Ă©s szĂĄmos pĂ©lda (szinte valamennyi többszereplƑs FrenĂĄk-opus emlĂ©kkĂ©pei) bĂșjik elƑ az emlĂ©kezetembƑl, amelyekre igaz a totalitĂĄsra törekvĂ©s. Ez a darabokon belĂŒli, idƑnkĂ©nti tĂĄncdramaturgiai (hangulati) ellenkĂ©pek ellenĂ©re is alapvetƑen meghatĂĄrozza a koreogrĂĄfus fogalmazĂĄsmĂłdjĂĄt, egyedi szĂ­npadi nyelvezetĂ©t. Ez az ĂĄltala alkalmazott koreogrĂĄfiai beszĂ©dmĂłd Ă©vtizedek Ăłta lĂ©nyegĂ©ben nem vĂĄltozik, Ă©s vĂĄltozatlansĂĄga idƑközönkĂ©nt felveti a kĂ©rdĂ©st, hogy szĂŒksĂ©ges-e egyĂĄltalĂĄn egy kortĂĄrstĂĄnc-koreogrĂĄfusnak az Ă©letmƱvĂ©n belĂŒl (akĂĄr többször is) nyelvet vĂĄltania. FrenĂĄk esetĂ©ben a kĂ©rdĂ©sre azĂ©rt nehĂ©z vĂĄlaszolni, mert az Ƒ nyelvezete mintha nem avulna el, legalĂĄbbis jĂł harminc Ă©ve frissnek hat. (EttƑl mĂ©g vannak jobb Ă©s kevĂ©sbĂ© jĂłl sikerĂŒlt alkotĂĄsai.) KönnyƱ hatĂĄrozottan nyelv- Ă©s stĂ­lusvĂĄltĂĄsĂ©rt kiĂĄltani olyan koreogrĂĄfusokkal kapcsolatban, akiknek többedik „megĂșjulĂĄsuk” zenitjĂ©n is mĂĄr a feledhetƑ kategĂłriĂĄjĂĄba szĂŒrkĂŒl a mozgĂĄsnyelvĂŒk.


Mindezek ellenĂ©re azt gondolom, hogy korunkban igazĂĄn jelentƑs alkotĂłmƱvĂ©szi pĂĄlyĂĄkat nemigen lehet nĂ©hĂĄny hatĂĄrozott vĂĄltĂĄs nĂ©lkĂŒl vĂ©gigcsinĂĄlni. FrenĂĄk „vĂ©delmĂ©ben” is jĂłszerivel azt lehet felhozni (amellett, hogy mĂ©g mindig frissnek hat), hogy ha nem „ismĂ©telnĂ© magĂĄt” Ășjabb Ă©s Ășjabb alkotĂĄsok lĂ©trehozĂĄsĂĄval, generĂĄciĂłkat fosztana meg attĂłl, hogy – Ășj mƱvek rĂ©vĂ©n – megismerhessĂ©k a formanyelvĂ©t. MĂĄrpedig ez hiba volna
 (Csak Ă©lƑ, aktĂ­v nyelveket lehet igazĂĄn megismerni, befogadni, korĂĄbbi alkotĂĄsok Ă©s aktuĂĄlisan nem hasznĂĄlatos holt nyelvek tanulmĂĄnyozĂĄsa rĂ©vĂ©n a jelen igĂ©nyeinek megfelelƑ mƱvĂ©szi kommunikĂĄciĂł nem lakul ki.) TehĂĄt igenis szĂŒksĂ©g van Ășjabb (hasonlĂł) FrenĂĄk-koreogrĂĄfiĂĄkra, de jĂł lenne (ha legalĂĄbb önmagukhoz kĂ©pest) annyit mindig vĂĄltoznĂĄnak, amennyit koronkĂ©nt vĂĄltozik egy-egy halhatatlan vers vagy szĂ­ndarab interpretĂĄlĂĄsi mĂłdja.


Hogy konkrĂ©t pĂ©ldĂĄkkal is szolgĂĄljak, csak felsorolĂĄsszerƱen megemlĂ­tem azokat a FrenĂĄk-koreogrĂĄfiĂĄkat, amelyek meglĂĄtĂĄsom szerint nagyon hasonlĂł stĂ­lusban, lĂĄtvĂĄnyvilĂĄgban, mozgĂĄsnyelven, szerkesztĂ©sben, esztĂ©tikai kĂłd mentĂ©n kĂ©szĂŒltek.

GördeszkĂĄk (Les Palets) (1994), Tricks &Tracks (1999), Lakoma (2001), KĂĄOsz (2002), Blue Spring (2003), FIÚK (The Hidden Men) (2004), Csajok (Credo Hysterica) (2004), Trace I. (2005), Frisson (Apocalypse) (2005), Tra-ce II. (2007), Instinct (2007), InTimE (2008), Seven (2009), k.Rush (2010), Hymen (2012), X&Y – battement de coeur (2013), Tricks &Tracks 2. (2014), Birdie (2015), A fĂĄbĂłl faragott kirĂĄlyfi (2017), HIR-O (2017), To_R (2017), W_all (2018), Spid_er (2020), Fig_Ht (2021) Ă©s vĂ©gĂŒl Secret Off_Man (2022). Csak azt a nĂ©hĂĄny szĂłlisztikus koreogrĂĄfiĂĄt hagytam ki, amelyek – emlĂ©keim szerint – egy-egy lĂ©nyegesebb elemĂŒkben hatĂĄrozottabban kĂŒlönböznek az emlĂ­tettektƑl.


ImpozĂĄns a fenti lista. Mindegyik elƑadĂĄs sajĂĄtja a FrenĂĄktĂłl megszokott Ă©s elvĂĄrt izgalmas lĂĄtvĂĄnyvilĂĄg Ă©s a hozzĂĄ tĂĄrsulĂł magas mƱvĂ©szi szĂ­nvonal. Ezekkel a legĂșjabb opus, a Secret Off_Man sem marad adĂłs, amelynek kitƱnƑ elƑadĂłi között egyarĂĄnt fellelhetƑk mĂĄr rutinos, tapasztalt FrenĂĄk-tĂĄncosok Ă©s stafĂ©tĂĄt ĂĄtvevƑ fiatalabb mƱvĂ©szek is. Közösen hozzĂĄk lĂ©tre ĂĄllandĂłsĂĄg Ă©s frissessĂ©g kĂŒlönös elegyĂ©t.


FrenÁk Tårsulat: Secret Off_Man

ElƑadják: Anibal Dos Santos, Esterházy Fanni, LƑrincz Emma, Vasas Erika, Eoin Mac Donncha, Maurer Milán, Keresztes Patrik.

Zene: Halåsz Gåbor, Hunyadi Måté. Låtvåny: Victoria Frenåk. Díszlet:

Kiss PĂ©ter, MolnĂĄr Szabolcs. Jelmez: Henez Mariann. Smink: Ipacs Szilvia.

Fény: Vajda Måté. Hang: Horvåth Andrås. Koncepció: FrenÁk. Koreogråfia:

R_TĂĄrsulĂĄs.

MƱvészetek Palotåja, Fesztivål Színhåz, 2022. åprilis 8.

Bartók Tavasz Nemzetközi MƱvészeti Hetek 2022


bottom of page